Havariler Hz. İsa'nın öğrencileridir. Rivayete
göre bunlar on iki kişiydi. Sürekli etrafını
sarmış ve onu dinlemek için herşeylerini
bırakmışlardı. Onun göğe çıkarılmasından
sonra öğrettiklerini yayan, öğütlerini koruyanlar da
bu öğrencilerdi.
Burada ayet, bir tutumu tasvir etmeyi hedef alıyor,
kıssayı detaylı açıklamayı değil.
Ve biz de ayet-i kerimenin amaçladığı amaca
doğru onunla birlikte yürüyoruz. Surenin bu yerinde ayetin
gelmesi bizi de etkiliyor.
Yüce Allah'ın sizi arındırıp yücelttiği
bu güzel yerinde ona yardımcı olun. Kulun Rabbine
yardımcı olduğu bir makamdan daha yücesi olabilir
mi? Bu sıfat cennetten ve nimetlerinden daha büyük bir
onurlandırma mesajı taşıyor. Allah'ın
yardımcıları olun. "Tıpkı Hz.
İsa'nın havarilere `Allah yolunda benim
yardımcılarım kimdir?" dediğinde
Havarileri `Biz Allah yolunun yardımcılarıyız'
demeleri gibi." Aynen onların bu işe gönüllü
sarılarak bu ikrama kavuştukları gibi. Zaten Hz.
İsa yeni peygamberi ve son dini müjdelemek için gelmişti.
Havarilerin kısa süreli olarak gönüllü fedailiğini
yaptıkları bu işe Hz. Muhammed'in peşinde
gidenlerin sürekli olarak kendilerini vermeleri ne de güzel olur!
Bu diyaloğun surenin akışı içinde burada
sergilenişi ile amaçlanan en açık dokunuş ve amaç
ta budur zaten. Peki sonuç ne olmuştu?
"Havariler: `Allah yolunun yardımcıları
biziz' demeleri gibi İsrail oğullarından bir zümre
inandı, bir zümre inkar etti. Bizde inananları, düşmanlarına
karşı destekledik, onlar üstün geldiler."
Bu ayetin yorumunu iki şekilde yapmak mümkündür. Hz.
İsa'nın peygamberliğine inananlar tüm
hristiyanlardır. Doğru inanca sahip olanları ile
inancına birtakım sapıklıklar bulaşan tüm
hristiyanlar. İşte Cenabı Allah bunları Hz.
İsa'ya hiç inanmayan yahudilere karşı
desteklemiştir. Nitekim onu tarihte de böyle olmuştur.
Ya da Hz. İsa'ya iman edenler; onu ilahlaştıranlara,
üç ilah inancına ve tevhidden sapmış diğer
inançlara kendilerini kaptıranlara karşı tevhid
çizgisinde yer edenlerdir. Bunların üstün gelmesinin anlamı
delil ve belgelerle üstün gelmeleridir. Ya da onların
bağlı olduğu tevhid inancının bu son din
ile Allah tarafından üstün kılınmasıdır.
Yeryüzünde son hakimiyetin ona bahşedilmesidir. Nitekim
tarihte de böyle olmuştur. Bu son yorum surenin
akışı içinde gerçeğe daha yakın ve
tercih edilmeye daha uygundur.
Bu işaretten ve bu çağrıdan alınması
gereken ibret ise az önce değindiğimiz konulardır.
Bu da müminlerin son dine sımsıkı
sarılmalarını teşvik etmektir. Çünkü bu
müminler yeryüzünde Allah sisteminin bekçileri, ilahi inancın
ve mesajın varisleri ve bu büyük görev için seçilmiş
kimselerdir. İşte bu işaret ile onların
Allah'ın yardımına ve dininin yardımına bütün
güçleri ile koşmaları teşvik edilmek
istenmiştir. "Tıpkı Meryem oğlu
İsa'nın havarilere `Allah yolunda benim
yardımcılarım kimdir?' dediğinde havarilerin
`Allah yolunun yardımcıları biziz' demeleri gibi."
Nihai zafer Allah'ın yardımcıları olan müminlerindir.
İşte bu, surenin son konusu ve anlatım içindeki
son dokunuşudur. Bu