O |
Zariyat
|
O |
|
43- Semud kavminin başına gelende de ibretler
vardır: Onlara, "Bir süreye kadar zevklenin" denmişti.
44- Rab'lerinin buyruğuna baş kaldırdılar,
bu yüzden bakıp dururlarken onları
yıldırım yakaladı.
45- Ayağa kalkacak güçleri kalmamış,
yardım edenleri de olmamıştı.
"Bir süreye kadar zevklenin" sözü
ile onların dişi deveyi öldürmelerinden sonra
kendilerine üç gün süre verilmesine işaret ediliyor
olabilir. Nitekim bu konu bir ayette şöyle ifade olunmaktadır:
"Salih onlara `yurdunuzda üç gün daha yaşayınız'
dedi." (Hud, 65) Yahut da bu işaretle, Salih
Peygamberin gelişinden dişi deveyi öldürmelerine,
Rab'lerinin buyruğunu dinlemeyip ondan yüz çevirmelerine ve
sonunda da helak olmayı hak etmelerine kadar geçen
nimetlenip faydalandıkları süre kastedilmektedir.
Lut peygamberin kavmine gönderilen taş, Ad kavmine gönderilen
rüzgar hakkında söylediğimiz şeylerin
aynısını Semud kavmine gönderilen yıldırım
hakkında da söyleyebiliriz. Bunların hepsi de kainat
kuvvetleri olup Allah'ın emri ile yöneltilmekte ve O'nun
dilemesi ve koyduğu kanunlara boyun eğmektedirler. Allah
bunları bu kanunlar çerçevesinde dilediği kimselerin
başlarına bela olarak verir. Ve onlar da Allah'ın
kendilerine yüklediği fonksiyonu yerine getirirler.
Tıpkı Allah'ın ordularından herhangi bir ordu
gibi.
Dördüncü delil ise Nuh kavmi hakkındadır:
46- Daha önce de Nuh kavmini helak etmiştik. Çünkü
onlar da yoldan çıkmış bir toplum idiler.
Bu ifade, Hz. Nuh'un hikayesine açıklama getirmeden
hızlıca dokunuşlar içeren kısa bir
işaret niteliğindedir. Ve sanki Nuh kavmini de
hatırla denilmektedir. Bazı okunuş rivayetlerinde
bu "kavm"
sözcüğü, "üzkur"
(hatırla) fiilinin bağlacı olan "fi"
olmadan üstün
olarak okunmuştur. Ve bundan sonra gelen ayet, "Göğü
gücümüzle biz kurduk. Şüphesiz biz onu genişleticiyiz:
' ayeti bağlaçla bağlanmıştır. Bu
ayet, kainat mucizesinden söz etmektedir. Bundan öncekiler
tarihsel delillerle ilgilidir. Ayetin akışı bu iki
delil ve mucizeyi birbirine bağlıyor. Bu bölüm de her
iki delili surenin üçüncü kısmına bağlıyor...
|
|
O |
|
O |
|