Allah yolunda savaşmak için insanları
cesaretlendiren, teşvik edip yardımlaşan
kişinin davanın ecir ve etkilerinde bir payı
vardır. Ağırdan alıp
başkalarını da alıkoyanlarsa bundan ve sonuçlarından
sorumludurlar. Metinde geçen "kifl" (günah) kelimesi,
bunu yapanların bu davranışlarının sonuçlarından
sorumlu olduklarını ilham ettirmektedir.
İyi olsun kötü olsun her aracılık için
geneldir bu ilke. Ayrıntılı bir olay üzerine genel
bir kural yerleştiren, aynı şekilde bireysel bir
olguyu genel ilkeye bağlayan Kur'an'ın metodu
uyarınca bu genel ilke de özel koşullar nedeniyle
hatırlatılmış oluyor.
Bütün işleri... Herşeyin rızkını
veren ya da herşeye gücünü bahşeden Allah'a
bağlamak.. Evet bu, ayetin sonunda yer alan "makît"
kelimesini açıklamaktadır.
"Allah herşeyin
karşılığını verir."
Ardından, ayetlerin akışı,
aracılığı anlattıktan sonra, selam
verildiğinde onu daha iyisiyle veya benzeriyle
karşılama konusuna dönmektedir. Selâm; gerekli
kurallarına uyulduğu sürece toplumun hayat çarklarının
rahatlıkla dönmesini sağlayan ilişkilerden
birisidir. Toplumsal atmosferde, selam ile daha önce açıklanan
aracılık arasında yakın bir ilişki
vardır: