Kur'an-ı Kerim'de, yüce Allah'ın ilahlıkta
birlenmesi söz konusu edildiği zaman çoğu kere
beraberinde mülkiyet, egemenlik, otorite ve erişilmez gücü
bakımından da belirlenmesi söz konusu olabilir.
Çünkü İslâm'ın öngördüğü tevhit, sırf
yüce Allah'ın zatının belirlenmesi anlamında
değildir. Aktif bir tevhittir İslâm'ın öngördüğü
tevhit. Evrendeki faal ve etkin gücün birliğidir, otorite
ve egemenliğin de.
İnsanın göklerde ve yeryüzünde bulunan herşeyin
Allah'a ait olduğunu, onun herşeyi
kuşattığını ve hiçbir şeyin onun
bilgisinden otoritesinden hariç olmadığını düşünmesi,
yüce Allah'ı uluhiyet ve ibadette birlemesine, hayat
metoduna uymak ve emrini uygulamak suretiyle
hoşnutluğunu kazanmak için çabalamasına neden
olacaktır. Evet herşey onun mülküdür. Herşey
onun denetimindedir. Ve o herşeyi
kuşatmıştır.
Bazı felsefî görüşler yüce Allah'ın
birliğini kabul ediyorlar ancak, kimi iradesini, kimi ilmini,
kimi otoritesini, kimi de mülkünü reddediyor. Bu gibi "felsefi"
denilen, yığınlarca görüş var. Bundan
dolayı hayatta bir faaliyeti, davranış ve ahlâklarında
bir etkisi, duygu ve pratik hayatlarında bir değeri
bulunmayan edilgen bir tanrı düşüncesidir bu. Hepsi de
laf! Sadece laf!
İslâm'a göre, göklerde ve yeryüzünde bulunanlar
Allah'ındır. O, her şeyin sahibidir. Herşeyi
kuşatmıştır. Herşeyin üzerinde egemendir.
Ancak bu düşüncenin gölgesinde vicdanlar doğrulur,
davranışlar ve hayat ıslah olur.
Cahiliye toplumunun, özellikle kadın ve aile, yetim ve
çocuklar gibi zayıflara yapılan uygulamalarına
ilişkin tortularını gidermek, müslüman toplumu bu
tortulardan arındırmak, aileyi insan türünün iki
parçasının üstünlüğü ve çıkarları
esaslarına oturtmak, ailesel bağları güçlendirmek
ve kök salıp bu bağların kopmasına, aile çatısının
içindekilerin özellikle kucakta gelişen zayıf neslin
üzerine yıkılmasına neden olmadan önce, aile
ortamında baş gösteren sorunları gidermek;
yetkilerin güçlünün elinde olmaması ve köklü
şeriatın hükmetmesi için toplumu da zayıfları
gözeten esaslara dayandırmak gibi surenin
başladığı konuların bütünleyicisi
konumundadır okuyacağımız ders.
Okuyacağımız ders, adı geçen sorunların
bir kısmını çözümleyip evrenin düzenine bağlamaktadır.
Bu