26- Kızlardan biri; "Babacığım, bunu
çoban olarak tut, ücretle tuttuklarının en
hayırlısı budur. Çünkü hem güçlü hem de
güvenilir. "
Hem o hem de kız kardeşi koyunları gütmenin,
suyun başında erkeklerle didişmenin ve erkeklerin
işini yapan her kadında olduğu gibi bedensel
yıpranmanın zorluklarını çekiyorlardı.
Bu ağır işlerin altında eziliyor, kardeşi
de öyle. Evinde oturan bir kadın olmak istiyordu.
İffetli, örtülü, otlakta ve su başların-da
yabancı erkeklerle didişmeyen evinin kadını
olmak istiyordu. İffetli bir ruh'a temiz bir kalbe,
bozulmamış bir fıtrata sahip bir kadın
erkeklerle düşüp kalk-maktan ve bu durumdan kaynaklanan açıklıktan,
süslenip püslenmekten hoşlanmaz, tam tersine rahatsız
olur.
İşte bu, yurdundan kovulmuş yabancı bir gençtir.
Aynı zamanda güçlü ve güvenilir bir kişidir.
Yabancı biri olmasına rağmen çobanları
korkutan, bu yüzden kendisine yol verip koyunların su içmesini
sağlayan gücünü de görmüştü. Halbuki ne kadar
güçlü olursa olsun yabancı her zaman zayıftır.
Sonra çağırmak üzere yanına giderken
konuşması ve bakışlarındaki iffetli
tavrından dolayı onun güvenilir biri olduğunu da görmüştü.
Bu yüzden kendisini ve kardeşini çalışmaktan,
didişmekten, erkeklerle içiçe yaşamaktan
kurtarması için babasından Musa'yı ücretle tutmasını
istiyor. Hem Musa çalışma için gücü kuvveti yerinde
biridir. Namus açısından güvenilir olan birisi diğer
konularda da güvenilir birisidir. Kız bu öneride bulunurken
kem küm etmiyor, lafı gevelemiyor, kötü zanda bulunulmasından,
hakkında dedikodu yapılmasından korkmuyor. Çünkü
ruhu temizdir, duyguları paktır onun. Bu yüzden
herhangi bir şeyden korkmuyor. Babasına bu öneride
bulunurken sözü anlaşılmaz bir şekilde evirip
çevirmiyor.
Öte yandan Musa'nın gücünü gösterme bakımından
kuyunun ağzını kapattığı söylenen
ve yirmi veya kırk yahut daha fazla ya da daha az
kişinin zor kaldıra-bildikleri bir taşı tek
başına kaldırmak gibi müfessirlerin anlattıkları
rivayetlere de gerek yoktur. Bir kere kuyu kapalı
değildi. Sadece çobanlar kuyunun başın-da
hayvanlarını suluyorlardı, O da gelip onları
uzaklaştırmış ve iki kadının
hayvanlarına su içirmişti.
Aynı şekilde onun namus açısından güvenilir
biri olduğunun kanıtı olarak, güya kızı
görmemek için "sen arkamdan gel, yolu bana tarif et"
dediğini hatta önce kendisinin kızı izlediği
ancak rüzgar kızın eteklerini havalandırıp
topuklarının görünmesine neden olduğu için bu
sözü söylediği şeklindeki rivayetlere de gerek yoktur.
Bütün bunlar yersiz zorlamalardır ve söz konusu olmayan
bir kuşkuyu ortadan kaldırma amacına yöneliktir.
Oysa Hz. Musa -selâm üzerine olsun-bakışlarını
haramdan sakınan, temiz duygular besleyen biridir, kız
da öyledir. Bir erkekle bir kadının
karşılaşması esnasında iffetlilik, hiçbir
zorlamaya ve yapmacık bir davranışa gerek duymadan
basit ve sade bir harekette kendiliğinden belirir.
Yaşlı adam Kızının bu önerisini
olumlu karşılıyor. Belki de bu adam
kızının ve Musa'nın birbirlerine
karşılıklı olarak besledikleri güven
duygusunu, karşılıklı duyulan normal
fıtri eğilimi, bir yuva kurmaya uygun doğal arzuyu
hissetmişti. Güç ve güvenirlilik özellikleri bir erkekte
bulundu mu bu bozulmamış, lekelenmemiş ve
Allah'ın yarattığı fıtrattan
sapmamış genç kız tabiatını kendine
çeker. Yaşlı adam, sekiz yıl hizmet etmesi ve
koyunlarını gütmesi karşılığında
kızlarından birini kendisiyle evlendireceğini
Musa'ya söylerken bu iki hedefi birleştir:niş oluyordu.
Ayrıca bu hizmet süresini on yıla tamamlarsa
kendisinden bir lütuf olacağını yoksa bunu yapmak
zorunda olmadığını belirtiyor.