Şimdi Rabbimiz diyorlar. Oysa daha önce onu inkâr ediyor,
O'na birtakım eşler koşuyorlardı.
"Bizimle hesaplaşmayı yakın bir sürenin
sonuna ertele de senin çağrına olumlu cevap verip,
peygamberlere uyalım."
Burada ayetlerin akışı üçüncü
şahısın, ikinci şahsa yönelik hitap tarzına
dönüşüyor. Sanki onlar ayakta dikilmiş bir
şeyler istiyorlar. Ve sanki dünya, içindekilerle birlikte
dürülmüş de biz şu anda ahiretteyiz gibi. Bakın
işte hitap yüceler aleminden, doğrudan doğruya
onlara yöneliyor. Dünya hayatında kaçırdıkları
fırsattan dolayı onları azarlıyor,
kınıyor, ne yapmış olduklarını
hatırlatıyor.
"Vaktiyle sürekli yaşayacağınıza, hiç
ölmeyeceğinize yemin edenler sizler değil miydiniz?"
Şimdi ne görüyorsunuz? Sonunuz geldi mi gelmedi mi? Siz
bu sözünüzü söylediğinizde zalimler ve onların kaçınılmaz
akıbeti için apaçık bir örnek niteliğinde olan
geçmiş milletlerin izleri de gözleriniz önündeydi.
"Oysa daha önce kendilerine zulmetmiş olanların
yurtlarında yaşadınız, onlara ne
yaptığımızı açıkça öğrendiniz,
size bu konuda çeşitli örnekler anlattık."
Zalimlerin yurtlarını terkedilmiş vaziyette görmenize
ve kendinizin de onların yerinde
yaşadığınızı bilmenize rağmen,
"Sürekli yaşayacağınıza, hiç ölmeyeceğinize"
yemin etmenizdir garipsenen...
Bu azarlama ile birlikte sahne bitiyor. Ne
olduklarını anlıyoruz artık. Dua
ve
yakarıştan sonra neler olup bittiğini
kavrıyoruz.
Bu örnek günlük hayatta sürekli yenilenen ve her zaman yaşanabilen
bir örnektir. Kendilerinden önce helak olmuş
tağutların yerine kurulmuş ve belki de kendi elleri
ile yok ettikleri bu tağutların yurtlarına
yerleşmiş nice tağutlar vardır ki, buna
rağmen azgınlaşır, zorbalık yaparlar.
Önceki tağutları adım adım izlerler.
Yaşadıkları yerlerdeki tarihi izler ve geçmişlere
ilişkin tarihsel olaylar, her an gözlemlenebilen akıbetleri
bunların vicdanlarını titretemez. Ama onlar da
öncekilerin kötü sonlarına uğruyorlar, onlara
katılıyorlar. Bir süre sonra onların da
yurtları boş kalıyor.
İĞRENÇ KOMPLOLAR
Ayetlerin akışı o sahnenin perdesini indirdikten
sonra, şu anki yaşayışlarına dikkat
çekiyor, peygamber ve mü'minlere ne iğrenç komplolar
düzenlediklerine, hayatın her alanında ne tür
kötülükler tasarladıklarına değiniyor.
Komploları ve hesapları ne kadar güçlü olursa olsun,
onların da bu akıbete uğrayacaklarını
vurgulayarak etrafa korku saçıyor: