O |
|
O |
|
86- Bunlar Ahiret karşılığında dünya
hayatını satın almış kimselerdir. Bu yüzden
onların ne azabı hafifletilecek ve ne de kendilerine
yardım edilecektir.
Buna göre, onların, kendilerine "Belirli günler
dışında Cehennem ateşinin
dokunmayacağı" biçimindeki iddiaları
asılsızdır. Çünkü bu ayette "Azaplarının
hafifletilmeyeceği ve kendilerine yardım
edilmeyeceği" belirtilmiştir.
Bu münasebetle yahudilerin `Ahiret
karşılığında dünya hayatını
satın almış" olmalarının
açıklaması şöyledir: Yahudileri yüce Allah'a
vermiş oldukları söze ters düşmeye sürükleyen
faktör, Medine'nin putperest kabileleri ile yapmış
oldukları dinlerine ve kitaplarına ters düşmeyi
gerektiren antlaşmalara bağlı kalma
zorunluluklarıdır. Kendi aralarında ikiye
ayrılıp iki farklı kampa katılmak,
değneği uçlarından değil de ortasından
tutmak şeklinde ifade edebileceğimiz geleneksel bir
yahudi plânıdır. Bu plâna göre onlar her zaman
aralarında çatışmalı olan askeri
paktların hepsinde yeralmayı, işi sağlama
bağlamayı amaçlayan ihtiyatlı
politikalarının gereği olarak görürler. Bu
politika sayesinde ister bu taraf galip gelsin ve isterse diğer
taraf üstünlük sağlamış olsun yahudiler
savaş ganimetlerinden arslan payını
almış ve menfaatlerini garanti etmiş olur.
Bu politika, yüce Allah'a güvenmeyen, O'na verilen söze bağlı
kalma endişesi taşımayan, bütün güvencesini
politik ustalığa ve uluslararası
antlaşmalara bağlayan, Rabbinin desteği yerine
kulların desteğine bel bağlayan bir temel
yaklaşımdan kaynaklanır. Oysa yüce Allah'tan
beslenen iman, bu imanın bağlılarının,
yarar sağlamak ve güvenlik bulmak amacı ile
Rabblerine vermiş oldukları söze ters düşen ve
şeriatlerinin yükümlülükleri ile çelişen paktlara
ve kamplara katılmalarını yasaklar. Çünkü
Allah'a inananlar için dinlerine bağlı kalmaktan daha
öncelikli bir menfaat ve Rabblerine vermiş oldukları
sözün gereklerini yerine getirmekten daha önemli bir güvence
düşünülemez.
Okuduğumuz ayetlerin devamında yahudilerin
peygamberlerine karşı takındıkları
tutum ele alınarak, insan arzularına, daha
doğrusu kendi arzularına ters düşen ve boyun
eğmeyen gerçeklerin peygamberler tarafından her açıklanışında
bu milletin gösterdiği sert tepki ve peygamberlere
yaptıkları kötü muamelelerin anlatımına geçiliyor.
|
|
O |
|
O |
|