Kur'an "Bu ağacın" hangi ağaç
olduğunu belirtmez. Zira bu ağacın hangi ağaç
olduğunu belirtmek, ondan sakınma hikmetine katkıda
bulunmaz. Öyle anlaşılıyor ki, burada önemli olan
yasağın çiğnenmesiydi. Çünkü yüce Allah orada
her ikisinin de helal şeyleri kullanmasına izïn vermişti.
Yasaktan da kaçınmalarını öğütlemişti.
Bu insan cinsinin iradesini geliştirecek, kendisi için
belirlenen sınırda durmasını sağlayacak,
bünyesine yerleştirilen arzularına ve
ihtiraslarına karşı direnmesini öğretecek,
arzularına ve ihtiraslarına karşı galip
gelmesini temin edecek, onu hayvanlar gibi bu arzuların ve
ihtirasların mahkûmu olmaktan kurtaracak ve insanı
onlara hakim konuma getirecek bir yasağın olması
zaten gerekiyordu... İşte insanı hayvanlardan
ayıran "İnsanın temel özelliği" de
budur. Ancak bu özelliğin imanda gerçekleşmesiyle
"insan olmanın içeriği" kavranabilir.
İşte tam bu esnada iblis, sırf onun için
fonksiyonun gereğini yerine getiriyor.
Yüce Allah'ın kendisini bu derece
onurlandırdığı, bu mahşeri kalabalık
huzurunda, meleklerin huzurunda doğuşunu ilân ettiği,
meleklerin kendisine secde etmelerini istediği, meleklerin de
kendisine secde ettiği, iblisin kendi yüzünden cennetten çıkarıldığı
ve meleklerin arasından kovulduğu bu eşi ve benzeri
olmayan yaratık... Evet işte böyle bir yaratık
olan insan, çift yönlü bir karaktere sahiptir. İki tarafa
da yönelebilecek bir yeteneğe sahip olarak
yaratılmıştır. Onun birtakım zaaf
tarafları vardır. Bu konularda Allah'ın emirlerine
bağlı kalmadığı takdirde bu açık
noktalardan onu yakalamak ve ona bu açıdan sokulmak mümkündür...
İnsanın bilinen birtakım ihtirasları
vardır. Bu ihtiraslarından sokularak onu peşinde sürüklemek
o kadar zor değildir!