İnsan; taş, ağaç, cin, melek veya bu türden başka
tapınılanların dünya ve dünya üzerindeki varlıklardan
bir şey yarattıklarını asla ileri süremez.
Çünkü fıtratın mantığı, realitenin
mantığı olup; bu türden herhangi bir iddianın
hemen karşısına dikilmektedir.
"Yoksa göklerin yaratılışında
onların bir ortağı mı var?"
Yine insan, o ilahların göklerin yaratılışı
ve sahipliğinde de bir ortaklığı olduğunu
ileri süremez. Zira göklere bir tek bakış,
yaratıcısının eşsizliğini
hissettirir, birliğini sezinletir ve onu
sapıklıkları, temelsiz
yanılgılarından arındırır. Çünkü
bu Kur'an'ı indiren Allah, varlığa
bakışın insan kalbine etkisini çok iyi bilir. O
burda onları; düşünmeleri, kanıt edinmeleri ve
kalbe doğrudan etkilerine eğilmeleri için yöneltiyor
varlık kitabına.
Sonra kimi ruhlarda görülen, onları dayanaksız
şu veya bu iddiada bulunmaya götüren sapıkların
önüne set çekiyor.
Onlara yolu kapatarak iddialarına kanıt getirmelerini
isterken, aynı zamanda onlara doğru akıl yürütmenin
metodunu da öğretiyor. Görüş, yargı ve
değerlendirmede uyulması gereken sağlıklı
yöntemi izlemeğe zorluyor onları:
"Eğer doğru iseniz, bundan önce inmiş olan
bir kitap, yahut bir bilgi kalıntısı getirin: '
Ya Allah katından gönderilmiş tahrife
uğramamış kitap, ya da önceki kuşaklardan
aktarılarak gelen ve doğruluğu kesin olarak bilinen
bilgi kalıntısı. İddialara temel
oluşturabilecek şeyler sadece bunlar. Kur'an'dan önce
indirilen kitapların durumu ise ortada; hepsi de, yazgı
koyan, düzen veren, örneksiz vareden yaratıcının
birliğine tanıklık etmekteler. İçlerinde,
çok sayıda ilah olduğu hurafesini onaylayan ya da göklerin
yaratılmasında bir ortaklıkları olduğunu
veya yerdekilerin bir kısmını onların
yarattığını söyleyen bir kitap yok! Ortada bu
tutarsız iddiaları doğrulayan kesin bir bilgi de
yok.
Kur'an; kelimeleri az, ufku geniş, vurgusu güçlü ve
keskin kanıtlı bir tek ayette; onları,
varlığın söz götürmez tanıklığı
ile karşı karşıya getirip dayanaksız
iddia yolunu kapatarak onlara doğru araştırma yöntemini
öğretiyor.
Sonra Allah'tan başka şeyleri ilah edinmelerindeki
sapıklıklarını kınayarak onları; dünyada
kendilerine karşılık veremiyen, çağrılarını
duymayan ve ahirette de düşman kesilip onlara kulluk
ettiklerini reddedecek olan bu ilahların gerçeği-ne
objektif bir göz atmaya çağırıyor: